Hur vi läser
och varför
I Sverige och stora delar av västvärlden läser vi som alla vet från vänster till höger – uppifrån och ner. Vi skriver från vänster till höger (VH) eftersom grekerna bröt det tidigare regionala mönstret av höger till vänster(HV) läsning.
Tidig grekiska skrevs från höger till vänster precis som feniciska. Så småningom ändrar man dess riktning till Bustrofedon (vilket betyder ”ox-vändning”) där riktningen ändras på varje rad. På svenska används ibland också benämningarna plogskrift och oxplöjarskrift för detta skrivsätt. Till exempel – du börjar på höger sida pappret och skriver åt vänster och när du når den vänstra änden vänder du riktning och börjar skriva åt höger. Bustrofedon användes i en kort period och efter det 5: e århundradet f.Kr. blev riktningen vänster till höger de-facto standard för skrivande.
De gamla grekerna ändrade alltså läsriktning flera gånger under historiens lopp, men det slutade med att man valde att skriva från vänster till höger – och kanske för att det är mest praktiskt för högerhänta att skriva så. Men det är dock inte självklart att skriva eller läsa från vänster till höger i alla andra länder. T ex. arabiska och hebreiska läses från höger till vänster.
Den stora frågan är då
Påverkar vårt sätt att läsa och skriva hur vi ser på bilder och annan visuell konst?
Låt oss begrunda den frågan en stund och se vad vi kan komma fram till
Bilderna på trapporna nedan – går de upp eller ner?
I bägge fallen?
Hur vi ser
och varför
Hur vi ser på bilder och foton är mer komplext än att bara säga att vi ”läser” eller ”skannar” en bild från vänster till höger oavsett innehåll. Att med en enkel matematisk formel förklara hur vi ser – kommer inte att hända – inte i detta inlägg i alla fall.
När vi ser ett fotografi brukar vi dras till något som ”sticker ut”. Det kan vara det mest kontrastrika området i bilden och det kan då vara en mängd olika saker. De starkaste kontrasterande effekterna uppnås oftast med ljus och färg. En ljus del i ett i övrigt mörkt foto drar till sig ögat omedelbart. En starkt lysande röd färg kan också attrahera ögat på samma sätt.
Komposition handlar om att arrangera och lägga valda delar av fotot i ordning för att fånga betraktaren och behålla betraktaren så länge som möjligt och på ett behagligt sätt.
Är det skillnad på vänster och höger
i samband med hur vi uppfattar bilder?
Har vårt sätt att läsa och skriva med en enahanda metod påverkat vårt sätt att se? Allt sedan människan började använda verktyg som fungerade bäst genom att använda en hand och sedan sekventiellt tänkande ledde till linjärt skrivande blev ”en riktning” mer dominant än den andra.
Visst studerande har gjorts på området och resultaten är spännande och kanske användbart för oss fotografer. Man har bland annat sett att riktningen vänster till höger för många känns snabbare än riktningen höger till vänster. En rörelse åt högerhållet(OBS! ej moderaterna) upplevs som enklare och kräver mindre insats. Åt andra hållet känns lite motströms och som om det kräver mer kraft.
Konsthistorikern Heinrich Wölfflin menade till och med att objekt på höger sida i bilden känns tyngre än på vänster sida. Han hänvisade ofta till nedanstående Sixtinska madonnan som är en oljemålning utförd av den italienske renässanskonstnären Rafael 1513-1514.
Håll med om att barnet känns tyngre på högersidan – eller? Klicka på bilden för större version – och du ser effekten bättre.
Tyngre?
Eller kan vi härleda skillnaden i vår uppfattning till en naturlig skillnad mellan vänster och höger öga eller hjärna?
Lär dig förstå vänster – höger
spegelvänd dina bilder
För att få en känsla för om vänster – höger har olika effekt, testa genom att ta fram några bilder – gärna med någon rörelse i. Spegelvänd dem och känn från vilket håll det känns bäst och försök förstå varför.
Jag har själv provat och hittade bland annat den här gamla svartvita bilden på en hare. Och jag tycker helt klart att haren sitter i en nerförsbacke i sista vänsterbilden och i första högerbilden tycker jag att han har det värsta framför sig och jobbigt uppför.
Vad säger ni själva?
Slutsats
Det är viktigt att förstå att man inte läser bilder per default från vänster till höger. T ex. om bilden levereras med ett kontrastrikt iögonfallande motiv i nedre högra hörnet så dras ögat dit direkt och resterande tid vi betraktar åker vi med runt i bilden och olika riktningar beroende på resterande innehåll. Möjligheten här handlar om att vid fotograferingstillfället lägga motivet från vänster sida och därmed skapa ett flöde som känns mer naturligt. Eller så är det mer naturligt att utgå från höger sida. I dessa svårbedömda fall skall man alltid testa bägge varianter och göra en egen bedömning.
När vi ser ett fotografi är det kompositionen som vägleder oss i stället för ord och grammatik. Vår förmåga att läsa bilder tar över. Att försöka läsa bilden som vi läser en text skulle gå emot det som är naturligt för oss.
Däremot föreslår jag att ni testar er fram och provar om bilden känns snabbare, lättare genom att komponera vänster till höger. Och givetvis om den känns motigare, mer uppför och tyngre om ni komponerar från höger till vänster.
Några idéer att fundera mer på:
Vad händer när du börjar komponera från vänster och leder betraktaren i ett flöde som följer sättet vi läser och även uppifrån och ner?
Hur komponerar du en trappa som skall kännas tung och uppför?
Nästa vecka – kommer vi titta närmare på ämnet kontrast