Diagonaler
och linjer
Denna vecka handlar inlägget om den gyllene triangelregeln. Den bygger på gyllene snittet eller φ (grekiska bokstaven fi) och förhållandet 1,618 som vi nämnt i tidigare inlägg och därav namnet ”gyllene”. Det sägs vara en av våra viktigaste kompositionsregel näst efter tredjedelsregeln. Själv har jag inte använt denna regel speciellt mycket men ser att den kan hjälpa, guida mig när jag har starka diagonaler i bilden.
Gyllene triangelregeln passar också oftast bäst när innehållet i din bild består av linjer och starka diagonaler. Arkitektur är ett område där den definitivt hör hemma.
Delat på tre
på valfri sida
Enligt regeln skall bildrutan delas upp i 4 trianglar eller 3 trianglar av olika storlek. Det första steget är att dela rutan i två lika trianglar med en diagonal linje och sedan dela någon av de två skapade trianglarna i två genom att dra en linje från hörnet av ramen mot den centrala linjen i en vinkel på 90 grader. Nu har du sammanlagt 4 trianglar. Två stora och två mindre. Se figur 1 nedan.
Alternativt kan du ta bort en av de kortare linjerna och då bara ha 3 trianglar. En stor och två mindre. Se figur 2 nedan.
Figur 1 – de vita linjerna har inget med gyllene triangeln att göra – jag har valt att rita in dem för att åskådliggöra måtten och sammanhanget med gyllene snittet.
Se hur alla knytpunkter sammanfaller!!
Figur 2 – ofta använder man triangelregeln med bara 3 trianglar som nedan
Tre trianglar utan störande korsande linjer – och det är dessa 3 områden vi skall inrikta oss på.
Hur gör man då?
Var placerar jag detaljerna?
Allt som behövs för att uppfylla gyllene triangelregeln är att placera viktiga bildkomponenter i en eller flera av dessa trianglar. Gör man på det viset bildar de en tilltalande sammansättning enligt denna regel. Det finns fyra varianter och kombinationer av denna regel och de är följande:
- Längsgående diagonal från nedre vänstra hörn till övre högra hörn – som alla tre figurer ovan
- Längsgående diagonal från övre vänstra hörn till nedre högra hörn
- Tre trianglar
- Fyra trianglar
En bild från Vårhallarna i Skåne – Österlen. Kan ni se trianglarna?
Här ser ni hur väl klippan till höger helt hamnar i linje med diagonalen och hamnar i stora triangeln. Även de så viktiga stenarna i förgrunden hamnar ganska bra i den andra triangeln.
Här en bild från hamnen i Vitemölla – Kivik.
Lägg märke till att huvuddiagonalen går åt andra hållet och hur de olika delarna i bilden hamnar i trianglar.
Summering
Innan du kastar dig ut och med liv och lust vill fånga ”gyllene trianglar”, tänk på följande. Motiven i sig är inte alltid anpassningsbara till önskvärd regel utan det är snarare så att reglerna ofta passar bäst i en viss kategori. Motiv som t. ex. blommor tenderar att fungera bättre med hjälp av spiralregeln. Arkitektur och triangelregeln, landskap och tredjedelsregeln osv… Undvik därför att bestämma vilken kompositionsregel du skall använda före du valt typ av motiv.
Nästa vecka – handlar om spiralregeln och Fibonacci