#vecka 33 – sammanfattning om svart och vitt

Inlägg av den 12 aug, 2014 | 0 kommentarer

Inspireras att fota svartvitt

av de bästa bilderna

Att titta på bilder, bläddra runt och med egna ord försöka förklara varför bilder man gillar är bra gäller givetvis även för svartvita foton. Tänkte att vi skulle börja veckans inlägg med att trigga igång och inspireras av just sällsynt bra svartvit fotografi.

Och det är lätt att bli inspirerad av att titta på svartvita bilder som håller så hög klass som bildsamlingen på till exempel denna sida. Och här ytterligare en väldigt trevlig samling. Titta även gärna in på min svartvita samling i mitt galleri.

Hoppas det även hjälper dig att trigga igång svartvita idéer! Och då kommer väl lite olika metoder och tekniker väl till pass.

 

Tekniker och metoder

Som används flitigt för svartvitt

En färg

Att färga enbart en del eller en komponent och låta resten vara i svartvitt är en flitigt använd teknik.
Nyttjas sparsamt eftersom det lätt kan bli för mycket. Denna metod verkar vara en teknik man antingen hatar eller älskar.
Eller som någon skrev –  ”Selective coloring died circa 1990” – Ha Ha

vecka33_3_1

Kontrast

Skuggsidan av en mörk kyrka mot en solljus himmel är ett lysande exempel på användning av kontrast. Kvaliteten på ljus och dess riktning är också viktiga faktorer som påverkar kontrasten i hög grad. Utomhus i direkt solljus skapas hårda skuggor som erbjuder många möjligheter att skapa bilder med starka kontraster. Så detta är ett alternativ till foto mitt på soligaste dagen som många säger är ”dåligt fotoljus”. Men även till exempel lågt vinklat ljus hjälper till att ta fram former och intressanta skuggor och då gäller det att fotografera på morgonen eller sent på eftermiddagen.

vecka33_1-3


High key och low key

High key är en metod som ursprungligen kom till av teknologiska skäl när tidig film och television inte kunde hantera kontrast. High Key är när bilden är väldigt ljus men inte överexponerad och största delen av bilden är vit.
Passar bland annat utmärkt till vissa porträtt och stilleben.
Se moderskeppets förklarande guide som visar hur man går tillväga här.

High key exempel
Storlom simmandes nära strandkanten i Surtesjön en tidig junimorgon  2009

vecka33_2 

Low key är en teknik där man förstärker konturerna av ett objekt genom att lägga områden i skugga medan en upplättningsblixt eller reflektor kan lyser upp skuggområden för att styra kontrasten. Tekniken används i filmbranschen och inom konsten och kallas också ibland Chiaroscuro. Se mitt tidigare inlägg där jag tar upp just detta. 

Low key exempel
Gråtrut som jag lockat till mig med bröd vid Mölnesjön sent på eftermiddagen

vecka33_1 

 

Använd filter

Inget jag själv provat eller använder men färgade filter har länge använts inom svartvit fotografi. De används för att ljusa upp den färg de har medan de samtidigt mörkar ner motsatt färg. Till exempel kan ett rött filter få en blåhimmel att bli nästan helt svart.

Vanligast färgfiltren och deras effekter

 

  • Gul – Förbättrar kontrasten mellan himmel och moln och mörkar himlen något. Bra på att reducera dis.

  • Röd – Skapar dramatiska himlar och mörkar mörka områden. Minskar även dis.

  • Grön – Skapar behagligare hudtoner i porträtt.

 

Idag kan mycket av de färgade filtrens effekter skapas i efterhand i bildbehandlingsprogram. Men vill du studera de färgade filtren närmare rekommenderar jag dig att läsa mer på denna sida.


Svartvitt direkt i kameran

Det snabbaste sättet att se om resultatet på ditt motivval blir bra i svartvitt är att använda kamerans inbyggda bildinställningar. På de flesta kameror idag har du möjlighet att se bilderna i svartvitt på LCD-displayen, antingen i realtid – Live View eller vid förhandsgranskning. 

Se i toner

Våra ögon ser i färger men för att bli en mästare på att fånga svartvita foton är det viktigt att träna ögonen att se världen i gråtoner.

Va?!”#¤ – Skall vi se grått?

Ja, när allt känns eller ser grått ut, det är då vi verkligen kan se de olika nyanserna mellan mörkaste svart till ljusaste vitt och vi kan plocka ut guldkornen av svartvita motiv.

Det tar tid att utveckla ett seende i gråtoner. Man måste ge det den tiden och för varje dag i grått lär man sig något nytt. En röd ros är inte alls lika självklart lysande och framträdande i svartvitt som i färg.

Man kan använda gråkort för att lära sig känna igen och få en känsla för gråtonerna i olika föremål. Försök att med gråkortet se vilka färger som är ljusare eller mörkare än kortet. På detta sätt bygger du på sikt upp din interna databas av gråa toner.

 

5 tips & funderingar för svartvitt foto

Att ha i åtanke på nästa färglösa event

 

  • Svart är bättre som bakgrund för ögonen och lugnare eftersom svart innehåller noll % färg – färger sticker bättre ut. Vitt innehåller alla tre primärfärger 100% rött, blått och grönt och tvingar våra ögon att arbeta

  • Svartvitt passar i de flesta ljusförhållanden och kan vara speciellt användbart mitt på dagen i starkt solljus.
    Då det är stora kontraster mellan mörker och ljus rekommenderar många att glömma ”mitt på dagenfoto”. Glöm det!! Passar utmärkt för svartvitt.

  • Det sägs ofta att genom att bort färg från ett foto kan du lägga till något till det – det kan avslöja detaljer som du annars inte skulle ha märkt. Färg distraherar ofta i den grad att du missar viktiga egenskaper.
    Gör till vana att både ta en svartvit och färgvariant att se direkt i kameran.

  • I landskapsfoto skall du kontrollera hur himmeln ser ut och kolla  alltid efter dramatiska molnformationer. De gör sig väldigt bra i svartvitt. Men även vid en till synes jämngrå himmel kan man ibland tillsammans med struktur, form eller mönster skapa fina svartvita foton.

  • Tänk på hur svart och vitt påverkar oss och vilken betydelse de har för hur vi reagerar på en bild när du är ute nästa gång. T. ex. i en ljus bild med mörka svarta fönster kan man skapa en dold, kuslig och ängslig känsla genom att man inte vet vad som finns därinne. Tvärtom kan ljusa fönster i en i övrigt mörk bild ge känsla av värme, gästvänlighet och välkomnande. Att förstå hur vi påverkas och att applicera det på ditt fotograferande kan resultera i makalösa svartvita fotografier.

Spännande fakta om engelskans black som i svart

Engelska ordet black härstammar från dessa gamla språk och olika meningar:

  • engelskans blæc (svart, mörk, bläck)
  • proto-Germanska blakkaz (bränd)
  • proto-Indo-europeiska bhleg (att bränna, glimt, lysa)
  • Gamla Saxon blak (bläck)
  • fornhögtyska blach (svart)
  • fornnordiskt blakkr (dark)
  • holländska blaken (bränna)
  • och svenska Bläck (bläck)

De gamla romarna hade två ord för svart

Ater var en platt, matt svart, medan niger var en lysande, mättad svart. Ater har försvunnit från vokabulären, men niger var källan till landets Nigerias namn och det engelska ordet Negro och källan till ordet ”svart” i de flesta moderna romanska språk (franska: noir, spanska: neger, italienska: nero).

Källa – wikipedia




Fakta om engelskans white

Engelskan ”White” kommer från den indoeuropeiska kweit och betyder ”att skina”. Härstammar även från Sanskrit svetah, den holländska wit och den tyska weiß. Det har även en betydelse för engelska ordet ”vete”, på grund av det vita mjölet som den producerar. Relaterade artiklar

”White” är också en av de äldsta familjenamnen på engelska och har hittats i den anglosaxiska krönikan 900 e. Kr. och beskriver antingen en bebis(eftersom de är opåverkade) eller etniska saxare och vikingar eftersom de var blekare och blondare än sina Celtiska motsvarigheter. Ordet vit användes första gången för den europeiska ”rasen” på 1600-talet.



Nästa vecka – kommer vi in på det spännande området ljus och fotografering. Något vi är fullständigt beroende av för lyckas fotografera överhuvudtaget – missa inte det!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Följ

Få varje nytt blogginlägg levererat till din Email

Gör som andra - Följ mig: