Kontrast och harmoni
Förra veckan pratade vi om två olika slags färgpaletter – harmoniska och kontrasterande. Monokromatisk och analog färgpalett är harmonisk och balanserad och det beror till stor del på att färgerna ligger ”nära” varandra på färghjulet och därmed behaglig att titta på. Komplementär färgpalett är däremot kontrasterande och innefattar färger som är långt ifrån varandra på färghjulet vilket mer dynamiska och spännande bilder.
Helt naturligt kommer vi in på denna veckas färgpaletter som är en blandning av bägge varianterna ovan med både kontrast och harmoni.
Splittkomplementär färgpalett
Ta en färg, hitta komplementärfärgen, välj komplementärfärgens grannfärger. Mera harmonisk än komplementärpaletten, men fortfarande mycket kontrastrik och dynamisk.
- Jämförbar med analog harmoni förutom att mittenfärgen är komplementär
- Mycket visuellt tilltalande och konstnärlig
- Vanlig i naturen
- Den största utmaningen när man använder detta system är att avgöra vilken av färgerna som skall vara dominerande och vilken som skall vara underordnad
Exempel på splittkomplementär
med dessa färger som urval
Dubbelsplitt komplementär färgpalett
Välj en färg + komplementärfärgen – ta grannfärgerna till dem båda. Ännu ett steg mot harmoni men fortfarande en högenergikomposition.
- Mycket färgstark harmoni
- Tenderar att bli ”påträngande”
- Fungerar bra med ”flashiga” ämnen
- Användbar när du vill uppmärksamma på ett dramatiskt sätt
Exempel på dubbelsplittkomplementär – inte så färgstark variant
med dessa färger som urval
Triad
Välj tre färger som ligger lika långt ifrån varandra på färgcirkeln. Den mest harmoniska av de dynamiska paletterna.
- Med denna färgharmoni har man ett omfattande utbud av färger att välja på
- Den har färger som skiljer sig mycket från varandra
- Färger kan vara primär-, sekundär- eller tertiärfärg
Exempel på foto med triadpalett
med dessa färger som urval
Färger och dess temperatur
Inte nog med att färger passar olika bra ihop nyansmässigt. Färger kan även kategoriseras i varma och kalla färger och används därför med fördel till olika ändamål.
Varma färger består av röda nyanser som rött, orange och gult
Visuellt verkar dessa färger röra sig mot betraktaren och att stå ut från bakgrunden. Därför är de mer lämpade för motiv som du vill skall sticka ut.
Kalla färger kommer från blå nyanser såsom blått och grönt
Dessa färger verkar avta från betraktaren och därför är de bra att använda som bakgrunder.
Tips!
Kalla färger balanserar varma färger men bara när den kalla färgen täcker mycket större område än de varma färger. Om båda var av samma storlek skulle den varma färgen dominera kompositionen. Skapa balans och harmoni i bilden genom att placera en liten del varm färg mot ett stort område kall färg. De två balanserar ut varandra.
Summering
Tänk på att dessa paletter och färgkombinationer är generella teorier och inga måsten. Usla färgkombinationer kan i rätt sammanhang te sig väldigt användbara. Ser det bra ut så är det förmodligen rätt – åtminstone för dig. Däremot de väldigt bra att känna till färgers egenskaper och kombinationsmöjligheter och är en tillgång i din verktygslåda för fotografi.
Nästa vecka blir det lite allmän info om färger så som färgers påverkan på våra känslor, hur vi kan påverka färgerna när vi fotograferar mm. Hoppas ni tittar in nästa vecka – och passa på att öva färgfoto i veckan