Linjer, linjer, linjer
Linjer finns överallt och de kan med fördel användas för att dela utrymme, rikta användarens öga, skapa flöde, skapa betoning och organisera bildelement till former. Generellt tror vi inte att linjer skall ha så stor betydelse men när man börjar titta efter dem – alltså ”se på riktigt” – finns de överallt.
”En linje är ett grundelement som hänför sig till den kontinuerliga rörelsen av en punkt längs en yta”
En linje är egentligen en kontrastskillnad mellan två områden, mellan olika färger eller olika ljustyrkor. Kanterna som former och figurer skapar är också linjer. Linjen är den viktigaste komponenten i en form och linjer och kurvor är därför de grundläggande byggstenarna i alla tvådimensionella former. Varje linje har längd, tjocklek och riktning. Det är böjda, horisontella, vertikala, diagonala, sicksack, vågiga, parallella, streckade och prickade linjer.
Låtsaslinjer?
Linjer kan delas upp i två typer – riktiga linjer och underförstådda. Riktiga linjer har vi pratat mycket om i tidigare inlägg men tänkta eller underförstådda linjer där t ex. blicken riktad åt ett visst håll kan vara en tänkt linje.
Tar du bilder av människor? Då tar du också foton med tänkta linjer eller varför inte kalla dem ögonlinjer. Dessa är viktiga att förstå eftersom de har en speciell effekt och påverkan på hur vi ser på bilder. De är dessutom en av de starkaste tänkta linjerna och är väldigt kraftfulla. Ögonlinjer har förmågan att fokusera vår uppmärksamhet på en specifik del av fotot samt producera spänning och nyfikenhet.
Det finns ett antal andra olika sätt som dessa underförstådda linjer kan visas som t ex. en rad punkter, fotspår eller stenar på en strand
Bevis på dess effekt – testa detta: Prova att titta snett upp mot himmelen och gapa när du står framför t ex. din partner eller sambo. Tittar hon/han åt samma håll för att se vad du kollar på? Jodå – av ren nyfikenhet vill vi reflexmässigt och helt naturligt kontrollera i riktning dit blickar riktas.
Ser du de ”tänkta linjerna” i nedanstående bildexemplen?
Betydelse av linjers egenskaper
Tunna linjer är lätta att bryta och välta. De är svaga, känsliga och ömtåliga men är desto starkare i att förmedla en elegant kvalitet. Riktigt tunna linjer har ett slags kortlivat dagsländelikt drag över sig. Ju tunnare desto mer får man en känsla av att de inte överlever någon längre tid.
Tjocka linjer är däremot svåra att bryta och ger intryck av styrka. De är starka, tuffa och stabila och bidrar med egenskaper som kan uppfattas som aggressiva och djärva. Ordet BOLD – som i fet text – översatt till svenska kan betyda t ex. framfusig, orädd, modig, fräck och dristig. Och det kan väl ligga lite i dessa direkta översättningar som en beskrivning av egenskaperna.
Mönster
En serie eller rad av linjer skapar mönster. Parallella linjer av samma storlek och mellanrum ger en statisk och ordningsam effekt. Ändrar man storlek och har olika mellanrum blir det genast mer kaotiskt och man för dessutom mer känsla av rörlighet.
Linjemönster kan byggas på ytterligare för att skapa skugga och struktur.
- A line is a dot that went for a walk. (Paul Klee)
- Lines are results, do not draw them for themselves. (Robert Henri)
- A curved line for beauty, a straight line for duty. (Violet Linton)
Nästa vecka summerar vi ämnet linjer
Dina inlägg har varit mycket intressant
Lars Ander
Tack Lars – väldigt kul att du gillar dem!
Välkommen till bloggen!
Hej Thommy,
För en som är ny på fotografering hade det varit pedagogiskt med en guide till vilka linjer du ser i bilderna du visat 🙂
Första bilden misstänker jag att det är människornas blickar som riktar uppmärksamheten mot blocket?
Andra bilden stakar den först foten ut en riktning och leder en mot nästa fotavtryck på ett naturligt sett.
Kocken fick mig att fokusera på den högra delen av bilden (från tittarens håll) och sedan till slut på den lilla gruppen människor i bakgrunden som personen längst till höger ser ut att titta på?
Sista bilden är jag osäker på, men igen följer jag personernas blickar och tänker att något pågår till vänster om bilden speciellt eftersom personen längst till vänster inte naturligt ser helt vriden ut åt det hållet. Personen till höger verkar fokuserad på bilen och vad som verkar vara en konversationen mellan en förare och personen utanför bilen.
Tack på förhand
Niclas
Hej Niclas
Tack för din kommentar!
Eftersom jag vet lite mer vad som pågick i omgivningen och runt bilderna så har jag kanske ett annat svar än andra som betraktar bilderna.
Vart de ”tänka linjerna” däremot pekar är ju i riktning dit blickarna går eller fötterna i ena fallet.
Jag vet ju t. ex att i bild 1 så var frågan om adressen till tidigare barndomskamrat i Kina var korrekt skriven. Och fokus var på blocket eftersom alla tittar dit utom dottern Nina.
Bild 2 tror man kanske inte lämnar så mycket till fantasin. Men fundera på vart de är på väg. Upp ur vattnet, på väg till vattnet? Barn eller vuxen? Tung eller lätt person? Småspringandes eller gående?
Få objekt i bilden men men ändå många frågor.
Bild 3 tittar folk åt olika håll och jag lämnar fantasin till betraktaren eftersom jag själv inte kommer ihåg vad som hände runt omkring.
Bild 4 är en bild där jag vet att killarna med lastkärrorna spanar efter nya kunder som kommer nerifrån stan och efterfrågar någon som kan transportera något någonstans. Åt andra hållet ligger havet och hamnen och därifrån kommer inga kunder.
De andra killarna där ena kollar klockan och andra pratar med lastbilschauffören.
Alla dessa ledande tänkta linjerna leder oss till att tolka bilder.
Hade t. ex killen som pratar med lastbilschauffören tittat åt andra hållet, hade vi inte förmodat att någon satt i lastbilen och det kunde betyda att han istället väntade på chauffören.
Väldigt spännande med tänkta linjer, tycker jag!
Tack igen för kommentaren!
Thommy