Mono Lake – Silhuetter
Även denna veckas bildtanke kommer från Mono Lake-området i Kalifornien. Det är vad man kallar en silhuettbild och denna typ av fotografi är när du fotograferar ett motiv som är bakgrundsbelyst så att du bara visar dess kontur. Eftersom motivet är i total i skugga på grund av läget och vinkeln mot ljuset kan du inte se konsistens eller struktur, dess tredimensionella form och inte heller färg. Vad som är kvar är enbart figuren och konturen.
Bilden med Mono Lakes karakteristiska ”Tufa Towers” nedan är tagen med solen inkommande från vänster och som lyser upp den torra växtligheten i förgrunden. Vanligtvis vill man befinna sig i en vinkel med motivet direkt mellan sig själv och solen. Därför blev jag tvungen att mörka ner silhuettdelen i efterhand eftersom den bestod av ljusare belysta partier.
Vanligt vid silhuettfotografering är att man vill ha färgglad solnedgång eller soluppgång och silhuettdelen i helt svart. I fallet nedan fungerar det ändå eftersom vi har en förgrund i varm solgul färg där dessutom himlen och bergen i bakgrunden kompletterar med dess kallare blå färg.
För att framgångsrikt fotografera silhuetter fotografi måste du först välja ett motiv som lätt kan identifieras genom sin tvådimensionell form.
Människor mot en färgglad himmel är ett utmärkt exempel.
Silhuettfotografering är en kombination av tre nyckelelement – vinkel, separering och exponering.
Vinkel
Enbart en stark kontur räcker inte. Du måste också fotografera motivet från rätt vinkel för att framhäva konturen. Silhouettfotografi av personer till exempel fungerar bättre om du fotograferar i profil snarare än rakt framifrån. Oftast består en lyckad silhuettbild av att fotografera från väldigt låg position för att lyfta upp konturen ovanför horisonten.
Separering
Du måste se till att det finns luft och utrymme för dina konturer. Till exempel skall två personer inte stå hoptryckta mot varandra. Det blir som enda stor massa där man inte kan avgöra vad som är vad. Testa med dig själv och självutlösning – en bild med armar och ben helt hoptryckta mot kroppen – nästa bild i kontur och utrymme mellan bägge armar och ben.
Exponering
Man kan göra på olika sätt för att få till en bra kontur på silhuetter. Antingen spotmäter du på himlen och låter himlen vara den som bestämmer ljusstyrkan och här måste man testa sig fram och eventuellt kompensera med underexponering. Ett annat sätt är att enbart ha himlen med i sökaren och använda de exponeringsvärden kameran visar och sätta dessa värden manuellt.
Det man vill åstadkomma är svart silhuett med så lite ljus som möjligt inkluderat och en himmel eller ljus där det ligger på gränsen till överexponerat.
Sista justeringen gör du senare i efterbehandlingen och där kan du dra ner partier som blivit antingen för mörka eller ljusa.
Nikon D300
Nikon 80-200mm f/2.8
1/200 sek
f/20
ISO200
80 mm
Gitzo stativ med RRS
Plats och tid:
Mono Lake – Kalifornien USA
11:e November 2011 16:00
Summering
Nästa gång du ser en skarp kontur eller annan tvådimensionell figur, testa en silhuettversion av motivet. Och glöm inte tänka på de tre viktiga nyckelelementen – vinkel, separering och exponering. Lycka till och visa gärna dina bästa alster genom att bifoga en länk i en kommentar.